Wednesday, September 19, 2012

Rasulullah Membengkokkan Lutut untuk Isterinya...

"Nabi Muhammad s.a.w. duduk di sisi unta baginda.Kemudian baginda menekukkan lututnya.Lalu isteri baginda,Shaffiyah, meletakkan kakinya di atas lutut Nabi Muhammad s.a.w hingga dia naik atas unta." (HR Bukhari dan Muslim)

Ya ^_^.Itu lah junjungan besar kita Rasulullah s.a.w yang dikisahkan suatu ketika Rasulullah duduk di sisi untanya dan menekuk lututnya untuk digunakan Shafiyyah (isterinya) menaiki unta. Syafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut baginda sehingga dia boleh naik ke atas unta.Romantiskan Rasulullah,walaupun sibuk sebagai Rasul,panglima,guru dan lain-lain tetapi tetap mempunyai masa untuk bermesra bersama isteri-isterinya.

Kita? walaupun kenderaan kita bukan unta tapi kita masih lagi boleh meneladani sunnah Rasulullah ini dengan membantu isteri menaiki kenderaan seperti membuka pintu kereta,teksi dan lain-lain ketika naik atau turun kenderaan.Paling seronok adalah bagi mereka yang membonceng motosikal, boleh tolong isteri pakaikan topi keledar ^_^.

Jika si suami mengamalkan sunnah ini, isteri akan merasa sangat dimuliakan dan dihargai...Semakin bertambah sayang.Pasti!

Tidak terhad kepada suami, isteri pun boleh mengikuti sunnah Rasulullah ini, contohnya membantu bukakan pintu kenderaan atau membawa beg ketika suami hendak pergi atau pulang dari tempat kerja.InsyaAllah suami bertambah sayang dan bertambah juga pahala kita...

Tapi jangan lupa! niatlah setiap kali kita lakukan semua ini kerana Allah dan kerana mengikut sunnah baginda..=)

***kadang-kadang ada juga suami yang terus tekan minyak, sedangkan si isteri baru masuk sebelah kaki dalam kereta..huhuhu sama-sama kita perbaiki diri..^_^

No comments:

Post a Comment