Thursday, September 20, 2012

Doa & Zikir untuk mendapat zuriat ^_^

Zuriat adalah anugerah yang paling berharga buat sepasang suami isteri dan penyeri rumah tangga hasil kurniaan Allah yang Maha Penyanyang.

Teringat shida dari satu program televisyen yang membincangkan soal zuriat ini. Ustazah ini menegaskan bahawa, niat adalah yang paling penting bagi pasangan yang menginginkan cahaya mata..bukan nak anak sebagai penyeri rumah tangga saja... tapi yang paling penting sebagai penyelamat ibu dan ayah di akhirat kelak.Kerana doa anak yang soleh boleh menyelamatkan ibu dan bapanya dari diazab.Maksudnya di sini, kita mahukan anak bukan untuk kebahagiaan di dunia sahaja tapi yang paling utama di akhirat kelak.Jadi untuk merealisasikan impian ini, ibu bapa pastilah melahirkan 'anak akhirat' ^_^ yang dididik mengikut syariat islam supaya menjadi anak yang soleh dan solehah.

Di sini shida kongsikan doa dan zikir yang shida petik dari Ruqyah Asas Pengubatan Islam (Tuan Guru Dr.Haron Din):

(1) Surah Al-Anbiya':89

رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ

"wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat);dan Engkaulah jua sebaik-baik Yang mewarisi"

(2) Surah Ali Imran:38

رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء

"Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan."

(3)Surah Al-Anbiya':30

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ

Dan apakah orang yang kafir tidak memperhatikan bahawa langit dan bumi itu kedua-duanya (dahulu) adalah sekepal, kemudian Kami (Allah) pisahkan antara kedua-duanya. Dan daripada air Kami (Allah) jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka apakah mereka tidak juga beriman?

(4) baca doa ini sebanyak 7kali iaitu terjemahannya;

Maha suci Tuhan yang urusannya antara "kaf" dan "nun". Maha suci Allah yang urusannya apabila DIA menghendaki sesuatu, Ia berkata "Jadilah. maka akan jadilah ia". Aku bermohon kepada Allah yang maha Agung, Tuhan yang memiliki Arasy yang Agung agar DIA menyembuhkan.

***bila bersedih masih belum dikurniakan zuriat,suami selalu ingatkan,semua ni kuasa Allah..pasti ada hikmah..pasti ada hikmahnya.. ^_^ usaha + doa + tawakal = InsyaAllah berjaya..

No comments:

Post a Comment