Tuesday, June 25, 2013

Petua Mudah Bersalin...

Assalamualaikum... =)Hari ni shida nak kongsikan beberapa petua untuk ummi2 mudah bersalin (dengan izin ALLAH yang pastinya) =)... info2 ni shida ambil dari beberapa laman web dan blog untuk di kongsikan bersama.. tapi yang shida senaraikan ni hanya apa yang shida rasa shida mampu buat saja... yang rasa tak mampu buat shida tak senaraikan.. tapi yang ada dalam senarai ni pun dah banyak dah huhu.. Mari kita berusaha untuk berikhtiar =)

(1)Sujud lebih lama

-Sujud adalah latihan kekuatan otot tertentu termasuk otot dada. Semasa sujud beban tubuh ditumpukan pada lengan hingga tapak tangan. Pada masa ini pengecutan terjadi pada otot dada, bahagian tubuh yang menjadi kebanggaan wanita. Payudara bukan hanya menjadi lebih menarik, tetapi juga memperbaiki fungsi kelenjar air susu di dalamnya.

Semasa pinggul dan pinggang di angkat melampaui kepala dan dada, otot-otot perut (rectus abdominis dan obliquus abdominis externuus) mengecut sepenuhnya. Gerakan ini melatih organ di sekitar perut bagi meneran dengan lebih dalam dan lama. Ini memberi manfaat kepada kaum wanita kerana dalam proses bersalin, mereka memerlukan pernafasan yang baik dan kemampuan meneran mencukupi.

Apabila wanita mengandung, otot perut berkembang lebih besar dan lebih kuat, secara automatik, ia menjadi elastik. Biasanya, sujud menyebabkan tubuh dapat mengembalikan dan mempertahankan organ perut pada tempatnya semula. Mengecutkan rahim dan mengempiskan perut.

Bagaimana bayi songsang di dalam kandungan boleh berubah kedudukan dalam terapi sujud ni? Saya sangat-sangat percaya bahawa proses semula jadi datang dengan semulajadi dan solat dan doa itu adalah terapinya.

(2)Amalkan minum air kelapa

(2)Teknik Hypnobirthing sepanjang kehamilan- Berbual dengan bayi dan diri sendiri agar mudah melahirkan.

(3)Dapatkan ketenangan fikiran semaksima yang mungkin di akhir kehamilan

(4) Sibukkan diri dengan membuat kerja rumah.

(5) Banyakkan berjalan sehingga saat-saat terasa hendak bersalin. Bila tak mampu duduk tepi katil dan bongkokkan badan ke depan. Pergerakan yang banyak menyebabkan kontraksi berlaku.

(6) Baca ayat-ayat al-quran semasa terasa sakit hendak bersalin seperti ayat kursi. Paling mudah ucapkan subhanallah berulang-ulang.

(7)Cuba untuk buang air kecil dengan kerap kerana pundi kencing yang tidak penuh akan memudahkan kepala bayi keluar.

(8)Minum sesudu camca teh minyak kelapa sendiri sejak usia kandungan 6 bulan. amalkan seminggu 3 kali..kalau dah 9 bulan amalkan satu sudu setiap hari.

(9)2 minggu sebelum due, amalkan makan telur separuh masak untuk beri tenaga.

(10)Amalkan baca surah Maryam

(11)Masa dalam labour room, banyakkan baca doa nabi yunus berulang kali serta "Ya Fattah" banyak2 kali supaya laluan bayi cepat terbuka n kurangkan rasa sakit.

(12)Minum air selusuh (lebih baik kalau suami yang buatkan).

(13)Makan kurma dalam bilangan ganjil

(14)Lakukan senaman- duduk mencangkung dengan tangan menahan kat dinding then cuba berdiri perlahan lahan. Buat banyak kali. Boleh dibuat apabila usia kandungan 38 minggu ke atas.

(15)Duduk bersila, temukan kedua dua tapak kaki, pegang jari2 kaki tu pastu tolakkan kedua tapak kaki ke arah vagina.

(16)Amalkan baca "Ya Khaliq, Ya Bari, Ya Musawwir" sebanyak 21 kali then hembuskan dalam segelas air.

(17)Gunakan teknik meneran yang disarankan doktor. Salah satunya seperti di bawah :

1. Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka. 2. Angkat kepala, dagu cecah dada. 3. Mata pandang perut (digalakkan tutup mata) 4. Tangan pegang buku lali kaki 5. Masa teran jangan keluarkan suara. 6. Masa teran jangan angkat punggung. 7. Baca bismillah atau apa-apa doa yang terlintas difikiran. 8. Tarik nafas dalam-dalam, tutup mulut dan teran (bayangkan kita nak beri oksigen pada baby) .

~Huhu selamat mencuba ummi2 n bakal ummi sekalian...apa yang paling penting doa...doa...doa.. n jgn lupa minta maaf dari suami dan ibu dan ayah =)

No comments:

Post a Comment